Coaching, training en advies gebaseerd op Geweldloze Communicatie, het Egodieet en (waar helpend) cognitieve gedragstherapie.
Egodieet.nl®
Het egodieet

Het egodieet

Wat is het egodieet?

Wij mensen hebben allemaal een ego. We hebben een ego nodig om te kunnen functioneren en om ons te beschermen. Het ego is dus niet “iets slechts”. Het ego hoort bij het mens-zijn. Alleen… als het ego (onbewust) het stuur overneemt, dan ga je vaak op de automatische piloot. We zitten dan in een ego-trance. Het ego kan dan té veel aanwezig worden, of juist te weinig.  Je beland in reacties waar je later spijt van hebt: in de aanval gaan, verwijten en veroordelen of je juist terugtrekken, blijven piekeren, streng worden voor jezelf, alles inslikken en pleasen.

Het Egodieet helpt je om sneller te herkennen wanneer je in ego-patronen schiet. Als je dit vervolgens erkent, dan kun je weer koers zetten naar wat écht belangrijk voor jou én je omgeving is. Je leert open naar de ander te zijn en eerlijk naar jezelf, zonder jezelf weg te cijferen en met minder kans om relaties te beschadigen.

We werken vanuit een geweldloze benadering van leven en communiceren, gebaseerd op Geweldloze Communicatie, het Egodieet en (waar helpend) cognitieve gedragstherapie.

Van vastlopen naar verbonden handelen

We leven in een tijd waarin verschillen steeds zichtbaarder worden. Op zichzelf is dat niet erg. Sterker nog, van verschillen kunnen we leren en geïnspireerd raken. Maar als die verschillen tegenover elkaar komen te staan, ontstaat polarisatie: het ego maakt er dan ‘wij tegenover zij’ van. Mensen trekken zich  terug in hun eigen sociale bubbel, het wij-zij-denken en het (ver)oordelen groeit verder en echt contact wordt steeds moeilijker. De verschillen worden steeds groter en kunnen zelfs te groot worden. Er ontstaat steeds meer verwijdering en verbinding wordt steeds moeilijker.

Het Egodieet helpt om verschillen niet meteen als bedreiging te zien, maar verschillen juist naast elkaar te leggen en te onderzoeken hoe ze zich tot elkaar verhouden. Zo blijft er ruimte voor nieuwsgierigheid, nuance en contact — óók als het spannend wordt.

We onderzoeken, oefenen en experimenteren met behulp van Geweldloze Communicatie, het Egodieet en, waar helpend, cognitieve gedragstherapie — in een veilige setting. Hoe komen we van vastlopen in communicatie en gedrag naar inzicht, keuzevrijheid en verbonden handelen.

Dat betekent dat je niet alleen beter begrijpt waarom je doet wat je doet, maar vooral leert hoe je het vervolgens anders kunt aanpakken.

Geen “mantel der liefde”

Een geweldloze benadering van leven en communiceren betekent voor mij niet dat je conflicten uit de weg gaat of alles “aardig” probeert te zeggen. Juist niet. Het betekent dat je open bent naar de ander én eerlijk naar jezelf — met respect voor de gevoelens en behoeften van jullie allebei. Je leert jezelf serieus nemen, grenzen aangeven en toch in contact te blijven. Niet ‘au’ voelen en weggaan, maar ‘au’ zeggen en blijven.

Het Egodieet: minder ego of juist gezonder ego?

Veel mensen denken bij “ego op dieet” aan: minder ego. Soms is dat precies wat nodig is: minder verdedigen, minder controle, minder gelijk. Dan is het ego functioneler actief in plaats van disfunctioneel.

Maar soms is het omgekeerd. Dan heb je juist méér gezond ego nodig: steviger staan, grenzen herkennen, erkennen en aangeven, jezelf niet kwijtraken. Goed voor jezelf (blijven) zorgen.

Het gaat om een proces van afstemmen, beschermen — en leven vanuit wat je nodig hebt en waarde aan hecht.

Voor wie is dit?

Het Egodieet is voor mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor:

  • de kwaliteit van hun communicatie, relaties en omgeving
  • hun innerlijke gesprek (zelfkritiek, schaamte, twijfel, perfectionisme)
  • keuzes die passen bij hun waarden en intenties, niet bij hun reflexen
  • de verbinding én de verwijdering

Hoe kun je ermee werken?

Je kunt met het Egodieet aan de slag via:

Ook online is mogelijk (beeldbellen).

Wat het je oplevert

  • Inzicht in je patronen: je herkent sneller wat je automatisch doet als het spannend wordt — bijvoorbeeld pleasen, in de aanval gaan, je terugtrekken of blijven piekeren — en je begrijpt beter waar dat vandaan komt.
  • Meer keuzevrijheid in lastige momenten: je leert wat je kunt doen als het oploopt, zodat je niet “op de automatische piloot” reageert maar bewust kunt kiezen wat je zegt of doet.
  • Verbonden en assertief communiceren: je oefent om open te zeggen wat je voelt en nodig hebt, grenzen aan te geven en toch in contact te blijven — met respect voor de relatie, de ander én voor jezelf.

Volgende stap

Wil je ontdekken wat voor jou nu het meest helpend is: training of coaching?
Plan een vrijblijvende kennismaking of bekijk de trainingen.